Peribadi~Xpayah komen

Aku menulis, bukan kerna simpati..Namun aku menulis kerna hati dan keinginanku untuk memuntahkan racun2 yang pekat disetiap pelusuk tubuhku...

Selama aku berbelog, aku sering meluahkan ketidakpuasan hati yang ada kalanya menyakitkan hati dan memuntahkan segelintir insan..Kehidupan yang penuh dengan sindrom daya sosial yang negatif, panas baran yang melampau, kata2 kesat yang memualkan dan carutan2 yang menjengkelkan...

Tidak sekali aku bersyukur dengan nikmat dunia yang aku rasai...tidak sekali aku berterima kasih atas kurniaan di hari ini...Kalimat2 yg tersembur keluar dari mulutku, hanya dosa semata2..Kisah silam yang telah tamat tarikh luputnya, aktiviti2 najis yang sudah terpesong dari ajaran sebenarnya, sindrom2 negatif yang musnah akhlaknya dan macam2 lagi...

Hidupku bagaikan seorang insan hina yang menumpang disuatu sudut yang kelam di dunia ini...Gara2 kisah silam yang membuatkan diri berduka sehinngga, aku mengheret diriku lebih jauh ke kancah  kemaksiatan..semakin hari semakin aku mendekati kesesatan itu...




Aku sering berkata, " aku ini hina"..."aku bakal penghuni api neraka"....kata2 yang diluahkan oleh seorang insan yang bodoh dan buta hatinya...Adakah pintu hatiku telah ditutup rapi hinggakan tiada cahaya yang bisa menembusinya?....Aku sedar, kata2 itu hanya luahan hati muda yang memberontak...Aku bukan siapa2..dan aku tidak layak menentukan kehidupanku diakhirat kelak...Hanya Dia yang menentukan segalanya...Aku sedar....

Terlalu banyak dosaku..dosa2 yang memberatkan rangka2 hidupku yang kian hari kian lemah..Aku sedar akan kehidupan sementara ini..Bila2 masa akan ditarik balik kurniaan oleh Nya..Aku sedar...diriku lemah dan terus lemah...

Luahan ini aku hembuskan atas detik hatiku yg terasa berat diwaktu suboh ini...Walau ianya hanya perasaan yang sementara, namun aku harus hembuskan agar aku tidak sesekali lupa siapa diriku ini..Biar hari esok aku menyesal dengan luahan yang mengaibkan diriku ini, Namun aku mahu ianya terus begitu..Agar aku bisa menjadi insan yang lebih baik akal pikirannya, akhlak, dan segalanya...Walau ianya sekadar angan2 Mat jenin, namun aku yakin dengan kurniaan Yang Esa..

Untuk kali ini sahaja, maafkan aku atas segala kekusutan diriku yang selalu kuluahkan melalui penulisan2 lepas..Maafkan aku sekiranya aku bersikap terlalu menjengkelkan mahupun bersikap plastik semata2..Kerna aku tiada yang lain melainkan seorang insan lemah yang mencari erti sebenar peribadi diriku...Dimanakah aku??

Terima kasih atas nasihat dan budi pekerti segelintir insan..disaat aku memerlukan bantuan pernafasan hidup, mereka selalu ada..Tiada balasan yang dapat aku berikan..Melainkan perubahan diri yang harus aku tonjolkan..Tapi masanya belum tiba...belum terdetik niat untuk berubah..belum tiba waktu itu..dan tidak aku ketahui bila saatnya akan tiba...

Luahan ini adalah sekadar ingatan diriku..diari kehidupan yang harus dijadikan teladan..Mempercayai bahawa setiap insan selayaknya mendapat peluang kedua..Walau kedengaran agak menjengkelkan dan mengada2..Tapi setidak-tidaknya aku bersikap jujur dan lurus bendul...

Sekian sahaja penulisan keinsafan sementara ini...~



p/s : Okekkkk..masa untuk layan cerita biru...wakkaakakka..bubye..




~just me

Akulah SAng Pemimpi

Comments

arque said…
woii!p tido r.ciss.menyundal ke pe mlm2 ni.kah3.

btw,i've seen u changed.lalala~

;P
syLph said…
semua manusia pun berubah.
m a s a.
tu je.

:)
Anonymous said…
Pedulik ar! nk komen jugak!kuikui

double thumbs up!!!!

mmg suke tulis warkah yg pnjang2 ke? :D

p/s : insaf sementara lebih mulia dr xinsaf langsung sbnrnye..hahaha
:))))
tengku_fir21 said…
fuhh..aku pun insaf untuk 5 minit..
aku dengan ko sama tapi tak serupa..
pape pun kita teruskan hidup jer enjoy every moment


*si k.a. dah tutup blog dia, ko tahu tk?
Mie said…
Namun aku menulis kerna hati dan keinginanku untuk memuntahkan racun2 yang pekat disetiap pelusuk tubuhku...<---- ayat Metafora tu ko....Dimanakah,..Kenapakah,...Apakah dihati ko ada taman wakakakakak
Fhad said…
lu ade cite biru baik tak? gua nak yg sepanyol nye.. leh pinjam? hahaha.. lex lah.. sume org x perfect.. nnt lame2 lu akan berubah slow-slow.. aik.. hahaha
Frodo Baggins said…
wahai sang pemimpi basah, jom layan blue. wakakakkaka

>>___<<


~ cilakak, wat aku feeling sobsob
awal pg! cisss!


((Hugs jebon!)) kuikuikui << tiru anon.
salasiahshahit said…
shabas encik ray. tulisan anda sgt menakjubkan. hehe seronok menatapnya. semoga kita hidup ni sentiasa menkoreksi diri. selamat maju jaya dlm kerjaya anda.
y@n@ M!B said…
klu boleh ingatlah insaf yang sementara ni sampai bila2..

"If you focus on results, you will never change.

If you focus on change, you will get results"

gud luck! ^_^
Afzainizam said…
Salam dari kami sebuah ikatan persahabatan
Salam dari kami…
http://firestartingautomobil.blogspot.com
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/

uuhhhh sorry beb aku lama takziarah blog ko..... apekah ko dah insaf ray.... baguslah kalau ko ade putih dalam hati kita yang hitam.... kita manusia... pastinya tak terlepas dosa-dosa semalam....

beb nape entry ko kali ni banyak yang menuju keinsafan beb.... heran aku....
k.A said…
kita semua sedang mencari diri kita yang sebenar.

btw,aku balik mesia 21-30mei ni.
Adam Arjuna said…
tak nak komen..

hurm... beb!!
tak de kesah la mcm mana rupa, perangai n diri ko... yg dah pernah luah ke, blom luahkan ke or bakal luahkan nnt ker...

apa pon...

kau tetap kawan n sahabat aku...

slagi kita sama2 pegang word tu, selama tu gak kita akan jd kawan n sahabat...


best of luck..
Afzainizam said…
Salam dari kami sebuah ikatan persahabatan
Salam dari kami…
http://firestartingautomobil.blogspot.com
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/

beb .... baguslah kalau kita ade kesedaran civic.... beb... aku turut insaf sekejab beb...
Dunia hanya sementara.... kalau tak berubah tak taulah... ingat mati beb...

"Bila Izrail datang memanggil
Jasad terbujur di pembaringan
Sekujur tubuh akan menggigil
Sekujur badan akan kedinginan"

renung-renungkan dan selamat beramal....

"Setiap insan pastikan merasa
Saat perpisahan terakhir
Dunia yang fana akan ditinggalkan
Hanya amalan yang akan dibawa "

"Terdengar sayup surah dibaca
Sayu alunan suara
Cemas di dada lemah tak bermaya
Terbuka hijap di depan mata "

"Selamat tinggal pada semua
Berpisah kita selamanya
Kita tak sama nasib di sana
Baiklah atau sebaliknya "

"Amalan dan taqwa jadi bekalan
Sejahtera, bahagia pulang...kesana"

Gua insaf beb... insaf gua...
arque-

caitt...aku dh ckp xyah komen...malu weiii..maluuu....kakakaka....

uitsss...myundal?...kakaka..siot2..b0san maaa...hahahaha..

erkk...change xdak kot..xmo change..xmo2...kakakkaa
slyph-


erkkk...mna ym??...xdak pon..huk3..kakaka..


aha, ari masih muda..kita maen guli dulu..dah bosan baru maen mainan org dwasa..kakakakaka
anym-

uitsss...nk jugak komeee...kakakaka...malu dowhh..maluu..hahahaha..


erkk...insaf kjap je ni..cane??...esok2 mula balik..huhuhu..abihlaaa....motivater pon sakit pale gk ni..kakakakakaa...
tengku-

uitsss..yaka??..KA ni mmg suka wat sprise2 enn..caittt....oit kA....cpat bukak balik blog tu..huhuhu....

kita berubah esok2 la ek..kakakakaka
MIe-

lau ade taman xpe dowh..ni bukan taman...ade tapak pelupusan smpah jeee..sob3..kakakakaa..

erkkk..jom kita buat taman yg cntek punya..tanam bunga banyak2 skyt..pastu pokok2 yang menghijau..perghh....mnarik2..hehehee
fhad-


uitsss..spain best kot..kakakaka...layann....erkk...xske d0wh yg org2 tua...suka yg college2 punye type..wkaakakka..

bru real skyt...teenagers enn..kakakaka..

erkkk..apakah?....senyap2...hahaha
frodo-

apa punya type ang ada??...xmo yg veteren...xbesttt..wakakakakaa...

yg muda2 skyt ada ka??...okekk..jom layan..akakakaa


uitssss...xinsap2 tol dak ni..kakakaka....

erkkk...kuikuikui..nk tiru anon gakkk...miahahahaha
salasiah-

slm..hehehe...luahan hati diwaktu suboh..duduk bilik sorang2..merinduai rumate2 yang masing2 telah balik..huhuhu...
yana-

hahaha..nk cuba try test r ni...kne betapa dlm gua selama setahun gak ni..wkakakaka...

o yeahhh...nice punya falsafah..i likee...hehehe..thnks k
k.A-

uitsss..bgus2...pnjang umo aku hangout ngn ang..o yeahhh..hehehee...
afzainizam-

sebab makin tuaaa..kakakakaka....

perghh..terbaek d0wh puisi ang tu..nukilan yg merobek ati..kakakakaka..

jom kita maen snookerrr..kakakaka
adam-

o yeahhh...tetap sahabat...erkk...lau xbrubah2 gk canee??..kakakkaa....

kne selam lama2 dlm laut..bru insap..kakakaka
Anonymous said…
nk malu ape?? bukan anda mmg xtahu malukah??
miahahaha

buat blk nti adelah nti yg tlg ingtkan!
kuang3x..
apakah??????

just go with the flow first! xpayah la nk berat2kan kepala..

p/s: duk blik sorg2??? g la blik org laen! hahaha

:)))))
Dino Prince said…
org kate jgn komen..komen gak dieorg yek..mmg peminat fanatik ko la ray.. untung nye ko.. ko ble pilih je sape ko nak..kekekee...
AAA Jr said…
at first baca.. woww sangat kagum. tapi bila last words, ceh potong betul. huhu.

Dear Allah The Almighty
Protect Alif and Guide him
Amin...

People can change
do believe in yourself oke ;)
anym-

ha3...segan2...ka3...

hehehe...nk lpak bilik mber r nie..he3..

yeee...just flow with the wind 1st...huhuhu
din0-


uitsss..ka3..bukn fntik dowh...cncern...good frens..he3
AAA Jr-

ha3....blm insap g dowh...ka3...

yeeee..by tme kte brubh la ek..hehehe....

yesss..ple can chge..so lets chge...ke3
AAA Jr said…
yeeee..by tme kte brubh la ek..hehehe...

awak tahu ayat kat atas ni comel sangat. kite tahu awak boleh berubah. haha. apakah????
AAA Jr-

uitsss...chomelll??kakakkakaaka....
syahira ariff said…
adakah tajuk di atas itu amaran?
tak berani nak komen
agagaggaa
>_____<
syahira ariff-

uitsss..bukan amaran...sekadar luahan..hhuhuuhuu
xmo komen! xmo xmo xmo xmo... tuan tanah ganas!
Afzainizam said…
Ucapan khas ~~Selamat hari ibu~~

..♥♥..♥♥..♥♥..♥♥..♥♥..♥♥..♥
♥..♥  ╔══╦══╗╔╦══╗  ♥..♥
♥..♥  ╚═╗║╔╗║║║╔╗║  ♥..♥
♥..♥  ╔═╝║║║║║║║║║  ♥..♥
♥..♥  ║╔═╣║║║║║║║║  ♥..♥
♥..♥  ║╚═╣╚╝║║║╚╝║  ♥..♥
♥..♥  ╚══╩══╝╚╩══╝  ♥..♥
..♥♥..♥♥..♥♥..♥♥..♥♥..♥♥..♥

salam penghormatan pada Ibu ratu hati kamu...tak kira sesapa aje bergelar mummy
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/

Beb pulanglah ke pangkal jalan.... ehhhhh aku rasa ko ni tak ade lah teruk sangat pun....

wehhhh gambar tu ko dok terselindung disebalik belukar....
merajuk ke....
shin-

kakakkaa...caittt...ang komen gaaakk...huh...kakakaka
afzainizam-

slamat ari ibuuuu.,.....heheheehe...slamat2..slamat utk semuanya..slamat utk sgalanya...


uitssss..kakakaka...insaf skyt dh d0wh..kakaka...

erkkkk...saja sorok sebalik blukar...majuk..kakakka
nichkun-

uitsss..kakakaka...gwe org spain + chinese + jawa + ada sikit malay...kakakakaka...
mr.syazwan said…
adehhh jgn sardis2 erk

jom main timang2 meh..

agagagga
free font said…
Assalamu alaikum...
salam kenal 0_0
syazwan-

timang2???..kakakkakaa...

men guli lagi baek dowh..kakakakaka
free font-

slm...

salam knal jgakk..hehehehee
jejaka anggun said…
if you are regret becuz u mean it and you want to change, then thats good. kudos.

tapi kalo just rase regret sebab org suruh or cuz org tgk kite slalu mcm x bersyukur, then hell wt them. its your one life, you rule it.

oke boi?
joey said…
hahahaha..sometime hypocrite is just the way to be

mana nasihat yang memang perlu..ikut la

limpahan nasihat tuh...buang
AkU said…
owhhh..ray..jgn tinggal kan aku..
*pitam..
jejaka-

o yeahhh...we rule it..terbaek d0wh..hahahaha..

oke boi??...
o yeahhh...definately okayyy..hahhahaa
joey-

hmm..jp pkir jap...hipokrit??....aha,okekkk..perlu2...btol gk d0wh...hahahaa...

amik sume je..esok2 baru tapis...wakkaakaka
Aku-

uitss..ang buang tebiat ke pe ni??...kakakakaa...

aku bkn nk p mati pon..cisss...kakakaka
AkU said…
owh..bukan ke..ok..
pegi la ko..hahaha...
aku-

kakakakaka...okay..aku prgi mbawa diri..kakkaka
AkU said…
aku nak ikot weyh..
tapi aku xnak bawak diri..aku nak bawak..hmmm......ntah...
Aku-

wakakakaka.....erkkk....bawak apakah??cisss....malu weiii...ttp mukaaa...wakakakakaa
fndrocka said…
ayat last betul2 menusuk jantung, luahan sadis terbaik..ending terbaik..

Latest Entri : Peristiwa Subuh
fndrocka said…
lupakan yang lain..ayat last tu tetap unggul!

Latest Entri : Peristiwa Subuh
lumut said…
tulisan kamu yang ini penuh jiwa dan rasa...

aku suka luahan kau yang ini.

nampak jujur walaupun kau katakannya keinsafan sementara.....


jgn terlambat sebelum terlambat...

tk cre aliff

Popular posts from this blog

Sajak untukmu bumiku yang hijau..

Tumbuk Kau..

Kemut-kemut